Visiteu la nostra botiga
Presentem els principis fonamentals de la permacultura, emfatitzant que aquesta es basa en les lleis naturals i els sistemes ecològics. L'adherència a un conjunt d'ètiques és crucial per guiar el comportament i fomentar la cooperació dins les comunitats. Es detallen les tres ètiques centrals de la permacultura: la cura de la Terra (incloent-hi tots els éssers vius i no vius), la cura de les Persones (fomentant l'autosuficiència i la responsabilitat), i la Devolució de l'Excedent per reinvertir en les dues primeres cures. Aquestes ètiques estan interrelacionades i formen el nucli d'aquesta ciència del disseny, buscant estabilitat i la creació de comunitats permanents. S'assenyala que el material formaria part d'un curs sobre el comportament ètic madur.
És fàcil sentir-se aclaparat/da pels problemes ambientals globals. Les notícies sobre el canvi climàtic, l'erosió del sòl i els problemes de l'aigua poden semblar insuperables. Molts de nosaltres busquem maneres pràctiques de fer un canvi, i sovint pensem en la permacultura com un conjunt de tècniques de jardineria intel·ligents. Però la seva veritable força no rau en els horts ni en la gestió de l'aigua; rau en el seu punt de partida. La permacultura és una "ciència de disseny" profunda que comença amb un marc ètic per a l'acció. A continuació, explorarem cinc de les idees més impactants i, potser, contraintuïtives que sorgeixen d'aquest nucli ètic.
El primer que cal entendre és que l'ètica no és una idea secundària en la permacultura; és el nucli. De la mateixa manera que les comunitats tradicionals estan ancorades per una ètica que governa el comportament de les persones, la permacultura comença amb un conjunt de principis fonamentals. Aquests actuen com la nostra brúixola, assegurant que les nostres accions siguin regeneratives i sostenibles a llarg termini. Les tres ètiques bàsiques són:
• Cura de la Terra: Cuidar el planeta amb tots els seus sistemes vius i no vius, reconeixent que tota forma de vida té un valor intrínsec.
• Cura de les Persones: Proveir les necessitats de les persones d'una manera que també sigui beneficiosa per a la terra, fomentant l'autosuficiència i la responsabilitat comunitària.
• Retorn dels Excedents: Governar el nostre consum i reinvertir qualsevol excedent de temps, diners o energia en la cura de la terra i la cura de les persones.
Començar amb l'ètica és un canvi potent perquè estableix una directiva d'acció estable i innegociable que precedeix qualsevol decisió de disseny. Abans de plantar un sol arbre o traçar un camí, ja tenim un marc que governa el nostre comportament i defineix els nostres objectius.
Un dels conceptes més sorprenents de la permacultura és la seva visió sobre la població. Sosté que les poblacions humanes es moderen de manera natural quan les persones se senten segures i experimenten la "veritable riquesa". Aquesta riquesa no es mesura en termes monetaris, sinó en: abundància d'aire net, menjar net, aigua neta, calidesa, refugi, amistat i comunitat.
Biològicament, quan no estem estressats, en perill o en un estat de carència, no hi ha la mateixa empenta per a una ràpida expansió de la població. Aquesta idea canvia el debat sobre la superpoblació, passant d'un enfocament basat en el control a un enfocament basat en la creació d'abundància i seguretat per a tothom.
La permacultura busca crear "cultura permanent", però adverteix que no tota la permanència és desitjable. La simple estabilitat d'un sistema no el converteix en ètic. El context font destaca dos exemples de permanència no ètica:
• Permanència feudal: Sistemes basats en una mena d'esclavitud orgànica. Imaginem persones treballant incansablement, transportant fangs i llims dels canals de reg fins a la terra, en un sistema permanent, però profundament injust que, finalment, condueix a la revolució.
• Permanència baronial: Grans extensions de terra controlades per uns pocs privilegiats. Aquesta permanència sovint porta a la destrucció del paisatge per l'avarícia i la mala gestió.
L'alternativa ètica és la permanència comunal. Aquesta es basa a invertir en boscos productius, coneixement generacional i sistemes perennes que proporcionen una seguretat real i compartida per a tota la comunitat.
L'ètica de la permacultura ens demana un canvi fonamental en la nostra manera de relacionar-nos amb el món. Aquest canvi es pot resumir en la diferència entre dues maneres d'apropar-s'hi. La primera, una mentalitat extractiva, es pregunta constantment: "Què puc obtenir d'aquesta terra o d'aquesta persona?". Aquesta perspectiva condueix inevitablement al conflicte amb el nostre entorn i amb els altres. En canvi, la permacultura proposa una pregunta cooperativa: "Si coopero, què té per oferir aquesta terra o aquesta persona?". Aquesta mentalitat obre la porta a solucions creatives i a l'abundància compartida.
"... si coopero, què té per oferir aquesta terra o persona, portant a la pau i l'abundància per a tothom."
Tenim proves aclaparadores del dany ambiental: erosió del sòl, problemes amb l'aigua, canvi climàtic. La filosofia de la permacultura afirma amb contundència que no necessitem fer una carrera descobrint més proves dels problemes que ja coneixem.
El treball real i urgent ara és dissenyar i implementar la solució. Això significa crear noves "regles de comportament". Més enllà de simplement minimitzar els residus o utilitzar els recursos amb més cura, es tracta d'establir una rigorosa "comptabilitat de les nostres accions". L'objectiu d'aquesta comptabilitat és assegurar que els nostres efectes no siguin només menys dolents, sinó activament positius. El nostre treball és dissenyar sistemes perquè les nostres accions creïn abundància en els sistemes naturals.
L'ètica de la permacultura no són ideals abstractes per sentir-nos bé. Són la mecànica pràctica d'un "comportament ètic madur", les eines fonamentals que necessitem per dissenyar un món abundant i just. Ens proporcionen un marc per prendre decisions, des de les més petites a les més grans, que ens acosten a sistemes estables, saludables i resilients.
Si comencéssim cada decisió, des del nostre jardí fins a la nostra economia, amb aquestes tres ètiques, quin tipus de futur podríem construir junts?
Aquesta guia d'estudi està dissenyada per avaluar la comprensió dels principis ètics fonamentals de la permacultura, tal com es descriuen en el context proporcionat. Inclou un qüestionari, una clau de respostes, preguntes d'assaig i un glossari de termes clau.
Qüestionari de Resposta Breu
Responeu a les preguntes següents amb 2-3 frases completes, basant-vos exclusivament en la informació del text.
1. Quines són les tres ètiques fonamentals de la permacultura i com es relacionen amb les ètiques de les comunitats tradicionals?
2. Com col·laboren entre si les tres ètiques de la permacultura?
3. Què engloba l'ètica de la "Cura de la Terra" i quin principi intrínsec inclou?
4. Com defineix el text la "riquesa veritable" i quina és la seva conseqüència biològica per a les poblacions humanes?
5. Per què es considera l'ètica el punt de partida i el nucli de la permacultura com a ciència del disseny?
6. Quins problemes ambientals a gran escala s'esmenten com a proves de la necessitat d'un canvi de comportament?
7. Descriviu la "permanència feudal" i expliqueu per què es considera un sistema no ètic.
8. Quina és la postura del text sobre l'agricultura mecanitzada a gran escala?
9. Com facilita l'adopció de l'ètica el desenvolupament de relacions cooperatives i la construcció d'una comunitat?
10. Expliqueu la progressió natural que va des de la "Cura de les Persones" fins a la "Cura de totes les espècies".
--------------------------------------------------------------------------------
Clau de Respostes
1. Les tres ètiques són la Cura de la Terra, la Cura de les Persones i el Retorn de l'Excedent. Aquestes tres ètiques inclouen de manera concisa els fins a 18 principis que sovint es troben en les ètiques de les comunitats tradicionals, que són governades i ancorades per aquests marcs ètics.
2. Les tres ètiques col·laboren estretament. La Cura de la Terra i la Cura de les Persones es beneficien mútuament, mentre que el Retorn de l'Excedent implica governar el consum per retornar l'excedent tant a la cura de la terra com a la de les persones.
3. La "Cura de la Terra" inclou la cura de tots els sistemes vius i no vius de la Terra, com la terra, l'aigua, els animals i l'aire. Conté intrínsecament una "ètica de la vida", que sosté que tots els éssers vius tenen un valor intrínsec.
4. La "riquesa veritable" es defineix com l'abundància d'aire net, menjar net, aigua neta, calidesa, refugi adequat, amistat i comunitat. Quan les persones se senten riques en aquest sentit i no estan estressades, les seves poblacions es moderen de manera natural biològicament.
5. L'ètica és el punt de partida perquè proporciona les directrius per actuar. La permacultura és una ciència del disseny governada per aquestes ètiques, que unifiquen les persones amb una mentalitat similar sota una ètica comuna global.
6. El text cita l'erosió del sòl a nivells enormes, problemes creixents amb l'aigua i l'eliminació d'ecosistemes arboris. Aquests factors desequilibren la biosfera i provoquen canvis climàtics importants, com l'escalfament general i grans variacions.
7. La "permanència feudal" és un sistema on les persones treballen incansablement en la producció de gra per a terratinents, en condicions properes a l'esclavitud. Es considera no ètic perquè manca d'una veritable cura de les persones i, inevitablement, condueix a la revolució.
8. El text identifica l'agricultura mecanitzada a gran escala com l'activitat més destructiva de la Terra. Com a alternativa, suggereix començar per anar a casa i fer jardineria, ja que proporciona una equació directa entre l'esforç d'entrada i el retorn de la producció.
9. Després d'adoptar l'ètica, es fa molt més fàcil desenvolupar relacions cooperatives entre les persones i amb la natura. Això condueix a la construcció d'una comunitat cultural permanent, millorant la salut del medi ambient, de les persones i de les comunitats.
10. Una vegada que les persones estan ben cuidades ("Cura de les Persones"), la progressió natural és estendre aquesta cura a totes les espècies. Aquest canvi reflecteix un comportament ètic madur aplicat a tots els aspectes de la vida.
--------------------------------------------------------------------------------
Preguntes d'Assaig
1. Analitzeu el paper de l'ètica com a fonament de la permacultura entesa com a "ciència del disseny intencional". Expliqueu com aquestes ètiques dirigeixen l'acció i modelen la relació amb la natura, la comunitat i el consum.
2. Compareu i contrasteu els tres tipus de "permanència" descrits en el text: feudal, baronial i comunal. Avalueu cada sistema en funció de les tres ètiques de la permacultura i discutiu els seus resultats a llarg termini.
3. El text argumenta que "sense sistemes permanents, sense una permanència de tipus agrícola ancorada en ecosistemes perennes, no pot haver-hi un ordre estable". A partir d'aquesta afirmació, discutiu la importància dels sistemes perennes i la "permanència comunal" per assolir l'estabilitat social i ecològica.
4. Expliqueu el concepte de "comptabilitat" en la permacultura, incloent-hi la comptabilitat energètica i la "comptabilitat de supervivència adequada". Com s'oposa aquest enfocament als sistemes que generen impactes bio-socials negatius a llarg termini?
5. Discutiu l'afirmació que "el concepte i la promesa d'energia gratuïta roben a la gent local el sentit comú i el pensament comunitari". Relacioneu aquesta idea amb les ètiques de la Cura de les Persones i el Retorn de l'Excedent, i com la permacultura promou l'autosuficiència i la responsabilitat comunitària.
--------------------------------------------------------------------------------
Glossari de Termes Clau
Terme
Definició
Ètica de la Permacultura
El nucli de la permacultura, que consisteix en tres principis que governen el comportament: Cura de la Terra, Cura de les Persones i Retorn de l'Excedent. Actuen com a directrius per a l'acció.
Cura de la Terra (Earth Care)
Una de les tres ètiques fonamentals, que inclou la cura de tots els sistemes vius i no vius, com la terra, l'aigua, els animals i l'aire. Es basa en l'ètica de la vida.
Cura de les Persones (People Care)
Una de les tres ètiques fonamentals, centrada a promoure l'autosuficiència, la responsabilitat comunitària i a satisfer les necessitats de les persones d'una manera beneficiosa per a la Terra.
Retorn de l'Excedent (Return of Surplus)
La tercera ètica fonamental, que implica governar i moderar el consum per retornar l'excedent generat a la Cura de la Terra i la Cura de les Persones.
Ciència del Disseny
Una descripció de la permacultura com una nova síntesi de disseny intencional de sistemes vegetals i animals, governada per l'ètica per crear abundància.
Ètica de la Vida
El principi intrínsec dins de la Cura de la Terra que afirma que tots els éssers vius tenen un valor inherent.
Permanència Comunal
El model de permanència considerat real i ètic. S'assoleix invertint en boscos productius patrimonials amb coneixement generacional, creant sistemes perennes que proporcionen seguretat.
Permanència Feudal
Un sistema de permanència considerat no ètic, en el qual les persones treballen contínuament per a terratinents en condicions similars a l'esclavitud, la qual cosa finalment condueix a la revolució.
Permanència Baronial
Un sistema on grans extensions de terra són propietat de molt poques persones privilegiades. Aquest sistema és propens a la cobdícia i pot portar a la destrucció absoluta del paisatge.
Riquesa Veritable
Es defineix com l'abundància d'aire net, menjar net, aigua neta, calidesa, refugi adequat, amistat i comunitat.
Comptabilitat Energètica
El procés de donar compte de l'energia utilitzada en totes les nostres activitats. Forma part d'una comptabilitat més àmplia necessària per assegurar que les nostres accions tenen un efecte positiu.